Jens Rasmussen
Operatør på laserskærer

Jeg oplever, at laserskæreren er livsnerven i virksomheden. Det er i hvert fald en stor del af virksomheden. Vi tjener ingen penge, hvis der ikke er lys i lampen på maskinen. Så jeg sørger for, at lampen lyser hele dagen. Henter de rigtige plader på vores lager. 

Fodrer maskinen. Starter. Skærer. Det skal køre dag og nat. De opretter ordren og programmere oppe på kontoret. Vi får dem ned. Får dem ekspederet. Hurtigt. Effektivt. Vi kan levere på kort tid. Over til buk. Eller færdig til kunden.
Jeg skærer det, kunden har bestilt, lægger emnerne på palle, sætter ramme på og en mærkat, kører den ud. Så er den færdig.

Når maskinen kører, er der masser af ting, du skal gøre. Hælde vand på trucken. Vedligeholde maskinerne. Det er dyre maskiner. Det er noget, du skal have et forhold til.
Du skal være meget påpasselig. Høre, hvis noget lyder forkert og finde ud af, hvad det er. Vi skal vide, hvad vi laver.

Hvad kendetegner en god operatør

En god operatør har erfaringen. Vi lærer nye folk op som sidemandsoplæring. Det tager i hvert fald et år, før du kan kalde dig en erfaren operatør. Man mærker hurtigt, om en mand kan blive en god operatør. De skal være interesseret. Spørge og blive ved med at spørge. Du skal kunne lære af dine fejl. Tager du en forkert plade, koster det mange penge. Så du skal kunne tåle at blive rettet.

Men det er ikke raketvidenskab. Ro på, så kommer det. Du skal bruge din sunde fornuft. Du får frie rammer, når du arbejder hos Alusteel. Generelt er det fint. Vi har det frit. Men der er nogle, der ikke kan klare friheden. Det skal du kunne hos Alusteel. Og det kan mange, for folk er her generelt længe. Da jeg startede, tænkte jeg ikke, jeg skulle være her så længe. Men sådan er det gået. Arbejdet er godt nok. Og nu har jeg været her i over ni år.

”Det tager otte år at opbygge et godt ry. 
Men kun fem minutter at smadre det.
Vi gør alt for at undgå de fem dårlige minutter.“

Jens Rasmussen
Operatør på laserskærer